Stadiile dezvoltarii psihosociale

Stadiile dezvoltarii psihosociale

Teoria aprtine lui Erik Erikson, psihanalist student al lui Freud, care privea viata ca un proces dinamic, care nu se opreste in adolescenta ci continua pe tot parcursul vietii.
Erikson credea ca, persoanele care care rezolva cu succes crizele aparute in perioada maturitatii timpurii, sunt cele care au reusit sa rezolve corect criza aparuta in perioada adolescentei.
Stadiile sunt prezentate secvential, dar procesele descrise apar pe tot parcursul vietii in forme diferite.
Termenul de faza sau etapa este utilizat doar pentru a sublinia faptul ca, in aceste perioade conflictele devin mult mai proeminente.
De asemenea fiecare stadiu contribuie la urmatorul si nu exista o limita de varsta clar stabilita.

Stadiul                                                 Conflictul de baza                Evenimente importante                                                          

1.Varsta frageda (nastere-18 luni)                Incredere vs. Neincredere          Hranire                                               

 Rezultat: Copilul dezvolta un simt al increderii cand cei care il ingrijesc ii ofera securitate,  ingrijire si afectiune. Lipsa acestora va   conduce la neincredere. 

2.Copilaria timpurie (18 luni- 3 ani)            Autonomie vs. Rusine si Indoiala      Formarea obiceiurilor  legate de toaleta

Rezultat: Copilul are nevoie sa isi dezvolte simtul  controlului personal asupra abilitatilor sale fizice si un simt al independentei. Succesul           duce la sentimente de autonomie, esecul  duce la sentimente de rusine si indoiala.

3.Prescolar  (3-5 ani)                           Initiativa vs. Vina                                      Explorare

Rezultat: Copilul are nevoie sa inceapa sa isi exercite  controlul si puterea asupra mediului. Succesul in acest stadiu duce la un simt al scopului. Copilul care incearca sa exercite prea multa putere experimenteaza dezaprobarea si ca rezultat un sentiment de  vina.

4.Varsta scolara (6-12 ani)                 Intreprindere vs. Inferioritate               Scoala

Rezultat: Copilul are nevoie sa faca fata noilor cereri  sociale si scolare. Succesul in aceasta faza duce la un simt al competentei, in timp ce   esecul la un sentiment de inferioritate.

5.Adolescenta  (12-18 ani)                   Identitate vs. Confuzie de rol                  Relatiile Sociale

 Rezultat: Adolescentii au nevoie sa isi dezvolte un simt al sinelui si al identitatii personale. In aceasta perioada, succesul conduce la abilitatea de a fi  sincer cu sine, in timp ce esecul la confuzie de rol si un sine slab.

6.Maturitatea timpurie (18-35 ani)   Intimitate vs. Izolare                                   Relatii

Rezultat: Adultii tineri au nevoie sa isi formeze  intimitatea si relatii de iubire cu alti oameni. Succesul conduce la relatii puternice in timp ce  esecul la singuratate si izolare.

7.Maturitatea mijlocie (35-65 ani)   Creare vs. Stagnare                          Munca si statutul de parinte

Rezultat: Adultii au nevoie sa creeze sau sa alimenteze lucruri sau persoane care vor dainui lor si fac asta adesea prin a avea copii sau prin schimbari  care creaza schimbari pozitive de care beneficiaza alti oameni. Succesul duce la  sentimentul de a fi uitil si implinit in timp ce  esecul conduce la o mai slaba implicare.

8.Maturitatea (de la 65 de ani)           Integritatea Egoului vs. Disperare   Reflectie asupra vietii

Rezultat:    Adultii maturi au nevoie sa isi priveasca viata si sa se simta impliniti. In acest stadiu, succesul  conduce la sentimente de intelepciune in timp  ce esecul la regret, amaraciune si disperare.

Detaliat despre fiecare stadiu:

1.Conflictul psihosocial:: Incredere vs Neincredere

Intrebarea majora: „Pot avea incredere in oamenii de langa mine?”

Virtutea de baza: Speranta

Evenimente importante: Hranirea

Acest stadiul are loc in perioada dintre nastere si aproximativ varsta de 18 luni.

Deoarece la aceasta varsta, copilul este complet dependent de cei care il ingrijesc, calitatea ingrijirii pe care o primeste joaca un rol important in dezvoltarea personalitatii sale.

In acest stadiu, copilul invata daca sa aiba sau nu incredere in oamenii de langa el. Cand un copil plange, cel care il ingrijeste, ii acorda atentie ? Cand este speriat, este cineva acolo sa il linisteasca ?

Cand ceste nevoi sunt indeplinite in mod constant, copilul va invata ca poate avea incredere in cei care il ingrijesc. Daca insa, aceste nevoi nu sunt indeplinite, copilul va incepe sa nu aiba incredere in oamenii din jur.

Daca un copil reuseste sa isi dezvolte cu succes increderea, se va simti in siguranta si protejat in lume.

Daca cei care il ingrijesc sunt inconsistenti in atitudine sau il resping acestea contribuie la un sentiment de neincredere al copilului fata de cei care il ingrijesc. Esecul in dezvoltarea increderii va conduce la frica si credinta ca lumea este un loc instabil si impredictibil

2.Conflictul psihosocial: Autonomie vs Rusine si Indoiala

Intrebarea majora: „Pot face lucruri singur sau am nevoie de ajutorul celorlalti?”

Virtutea de baza: Vointa

Evenimente importante: Formarea obiceiurilor legate de toaleta

Stadiul apare intre varsta de 18 luni pana la aproximativ doi sau trei ani. In acest stadiul, copiii sunt concentrati asupra dezvoltarii autocontrolului.

Sentimentul de castigare a controlului personal asupra lumii este important.

Controlul sfincterian joaca un rol major ; deprinderea controlului functiilor corpului conduce la un sentiment de control si independenta.

Alte evenimente importante includ castigarea controlului asupra alegerilor in alimentatie, a jucariilor preferate si a alegerii hainelor.

Copiii care parcurg cu succes acest stadiu se simt in siguranta si increzatori, in timp ce aceia care nu parcurg cu succes acest stadiu raman cu un sentiment de insuficienta si indoiala.

3.Conflict psihosocial: Initiativa vs Vina

Intrebarea majora: “Sunt bun sau rau?”

Virtutea de baza: Scopul

Evenimente importante: Explorare, Joaca

Acest stadiu apare in timpul anilor precedenti scolii, intre 3 si 5 ani. Copiii incep sa castige puterea si controlul asupra lumii prin joc si alte interactiuni sociale. Copiii incep sa castige puterea si controlul asupra mediului luand initiativa, planificandu-si activitatile, realizand sarcini si facand fata provocarilor.

In timpul acestui stadiu, este importamt sa incurajati explorarea si sa ajutati copiii sa faca alegerile potrivite. Daca, cei care ii ingrijesc ii descurajeaza sau ii desconsidera, copii se vor simti rusinati de ei insisi si vor deveni dependenti de ajutorul celorlalti.

Joaca si imaginatia au un rol important in acest stadiu. Copiii au prorpiul lor simt al initiativei care este intarit de libertatea pe care ceilalti le-o dau si de incurajarea de a se juca. Cand eforturile de a se angaja in jocuri imaginative si fizice sunt blocate, copiii incep sa simta ca eforturile ii deranjeaza pe ceilalti.

Succesul in aceasta etapa duce la un simt al scopului, in timp ce esecul duce la un sentiment de vina.

4.Conflictul psihosocial: Intreprindere vs. Inferioritate

Intrebarea de baza: „Cum pot fi bun?”

Virtutea de baza: Competenta

Evenimente importante: Scoala

Stadiul apare in timpul copilariei intre varsta de 6 si 12 ani. Scoala si interactiunea sociala joaca un rol important in aceasta perioada. Prin interactiunile sociale, copilul incepe sa isi dezvolte un simt al mandriei fata de realizarile si abilitatile sale.

Copilul devine capabil sa realizeze sarcini complexe si ca urmare doreste sa dobandeasca si alte abilitati. Copiii care sunt incurajati si indrumati de parinti si profesori dezvolta un sentiment al competentei si increderii in propriile abilitati.

Aceia care nu primesc incurajare sau primesc insuficient, de la parinti, profesori sau rude se vor indoi de propria abilitate de a avea succes.
Autorul teoriei sustine ca, acest stadiu este vital pentru dezvoltarea stimei de sine. In timpul scolii si altor activitati sociale, copii sunt laudati si primesc atentie pentru indeplinirea diferitelor sarcini cum ar fi cititul, scrisul, desenul si rezolvarea problemelor. Copii au nevoie sa stie sa faca fata noilor cereri sociale si scolare. Succesul conduce la un simt al competentei, in timp ce esecul la un sentiment de inferioritate.
5.Conflictul psihosocial: Identitate vs. Confuzie de rol

Intrebarea majora: „Cine sunt eu?”

Virtutea de baza: Fidelitatea

Evenimente importante: Relatiile Sociale

Acest stadiu apare in timpul adolescentei intre 12 si 18 ani. Adolescentii au nevoie sa isi dezvolte un simt al sinelui si identitatii personale.

In timpul adolescentei, copii exploreaza propria independenta si isi dezvolta simtul sinelui.

In aceasta tranzitie de la copilarie la adolescenta, ei pot incepe sa se simta confuzi sau nesiguri in priviinta propriei persoane si a modului cum se incadreaza in societate. Pe masura ce incep sa isi construiasca un simt al sinelui, pot experimenta diferite roluri, activitati, comportamente.

Aceasta perioada este importanta in procesul de formare a unei identitati puternice si dezvoltarea unei directii in viata.

Aceia care primesc incurajarea potrivita si intarirea prin experientele proprii vor iesi din acest stadiu cu un puternic simt al sinelui si un sentiment de independenta si control. Aceia care raman nesiguri pe propriile credinte si dorinte vor fi nesiguri si confuzi cu provire la ei insisi si viitor.
6.Conflict psihosocial: Intimitate vs. izolare

Intrebarea de baza: „Voi fi iubit sau voi fi singur?”

Virtutea de baza: Iubirea

Evenimente importante: Relatiile Romantice

Acest stadiu are loc in timpul adolescentei timpurii intre 18 si 35 de ani. In timpul acestei perioade de viata, conflictele majore se centreaza pe formarea intimitatii si a relatiilor de iubire cu alte persoane.

In timp ce teoria psihosociala este adesea prezentata ca o serie de pasi secventiali, clari, este important sa ne amintim ca fiecare stadiu contribuie la urmatorul. De exemplu, autorul teoriei, credea ca un simt al sinelui (stabilit in stadiul identitate vs, confuzie de rol) este esential pentru ca persoana sa poata stabili relatii intime.

Studiile au demonstrat ca cei care au un simt al sinelui deficitar tind sa nu se implice prea mult in relatii si sa sufere de izolare emotionala, singuratate si depresie.

Succesul conduce la relatii puternice in timp ce esecul la singuratate si izolare.

7.Conflictul psihosocial: Creare vs. stagnare

Intrebarea majora: „Cum pot sa contribui in lume?”

Virtutea de baza: Ingrijirea

Evenimente importante: Paternitate si munca

Acest stadiu se instaleaza la mijlocul perioadei adulte intre varsta de 35 si 65 de an. In aceasta perioada, adultii tind sa fie preocupati sa creeze pentru generatiile viitoare si fac acest lucru adesea, prin a avea copii sau contribuind in mod pozitiv la schimbarile de care beneficiaza ceilalti oameni.
Contributia fata de societate si lucrurile de care beneficieza generatiile viitoare reprezinta o nevoie importanta in acest stadiu de dezvoltare. Generativitatea se refera la „a-ti lasa amprenta” in lume, prin a avea grija de ceilalti, a crea lucruri care sa faca lumea un loc mai bun.
Stagnarea se refera la esecul in a gasi modalitatea de a contribui, caz in care oamenii se pot simti deconectati sau neimplicati in comunitate si in societate.

8.Conflictul psihosocial: Integritate vs. disperare

Intrebarea majora: „Ce sens a avut viata mea?”

Virtutea de baza: Intelepciunea

Evenimente importante: Reflectia asupra vietii

Acest stadiu apare in timpul perioadei adulte tarzii incepand cu varsta de 65 de ani si pana la sfarsitul vietii. In aceasta perioada, oamenii reflecteaza asupra vietii lor si au fie un sentiment de implinire pentru ca au trait o viata plina de sens fie experimenteaza regret sau disperare.
Aceia care se simt mandrii de realizarile lor vor avea un simt al integrtatii. Completarea cu succes a acestei perioade inseamna a te uita inapoi cu putine regrete si un sentiment general de satisfactie. Aceste persoane vor dobandi intelepciunea, se vor simt mandre de realizarile lor si de contributia in familie si in comunitate.
Aceia care nu parcurg cu succes aceasta faza vor simti ca viata lor a fost irosita si vor experimenta multe regrete, sentimente de amaraciune si disperare. Ei se pot simti neproductivi si neimplicati in lume.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s