Atacul de panica si tulburarile de tip atac de panica

Un atac de panica este o perioada in care se manifesta debutul unei frici sau terori intense asociate adesea cu starea de moarte iminenta.Este insotit de simptome cum ar fi dificultatea de a respira, palpitatii, durere sau disconfort precordial, senzatii de sufocare sau strangulare si frica de „a nu innebuni” sau „a pierde controlul.”
Daca nu sunt tratate pot duce la tulburari de panica sau alte probleme (de exemplu retragerea partiala din activitatile curente).

Semne si simptome
Unele atacuri de panica apar in anumite situatii, in timp ce altele au un caracter spontan si se declanseaza parca din senin.
Semnele si simptomele atacurilor de panica apar brusc si ating punctul maxim in circa 10 minute si este adesea acompaniat de senzatia de pericol sau de moarte iminenta si de dorinta de a scapa.
Atacurile de panica sunt aparitii sau intensificari bruste ale anxietatii insotite de cel putin 4 sau mai multe (pana la 13) simptome somatice si/sau psihice.
Cele mai frecvente simptome somatice includ:
Palpitatii, batai puternice ale inimii sau accelerarea ritmului cardiac
Transpiratii
Tremur sau trepidatie
Senzatii scurtare a respiratiei sau de strangulare
Senzatie de sufocare
Durere sau disconform precordial
Greata sau depresa abdominala
Senzatie de ameteala, dezechilibru, verij sau lesin
Senzatie de derealizare (irealitate) sau depersonalizare (detasare de sine)
Senzatii de amorteala sau de furnicaturi
Frisoane sau valuri de caldura

Simptomele psihice se refera mai ales la gandurile persoanei:
Frica de a-si pierde controlul sau de a innebuni
Frica de moarte

Exista trei tipuri caracteristice de atacuri de panica:

  • Inopinate- in care persoana nu asociaza aparitia cu un declansator (intern sau extern) adica atacul de panica este perceput ca aparand „din senin.”
  • Circumscrise situational- survin aproape invariabil la expunerea sau anticiparea expunerii la un semnal sau declansator situational
  •   Predispuse situational- sunt similare celor anterioare, dar nu sunt asociate invariabil cu semnale si nu intervin neaparat dupa expunere

De multe ori simptomele atacului de panica sunt cu precadere fizice si datorita severitatii lor persoanele pot crede ca le este amenintata integritatea organismului. Ca urmare, multe persoane merg in mod repetat la doctor pentru a clarifica acest aspect.
Excluderea oricaror cauze medicale este importanta.

Semne si simptome ale tulburarii de tip atac de panica
Multe persoane experimenteaza atacuri de panica in mod izolat, fara alte complicatii.
Tulburarea de panica este caracterizata de experimentarea a cel putin doua atacuri de panica, in mod repetat si neasteptat si de modificari de comportament sau anxietate persistente in legatura cu posibilitatea repetarii acestora.
Este insa necesara o distinctie: atacurile de panica nu se datoreaza efectelor fiziologice ale unei substante (de ex.intoxicatie cu cafeina) sau unei conditii medicale generale (de ex. hipertiroidism) sau unei alte tulburari.

Atacuri de panica cu agorafobie
Agorafobia este anxietatea referitoare la sau evitarea de locuri sau situatii din care scaparea poate fi dificila sau jenanta, sau in cazul in care ajutorul nu este accesibil, in eventualitatea unui atac de panica sau simptome similare panicii.
Aceasta anxietate duce la o evitare insistenta a unor situatii care includ:
-a fi singur acasa
-sau in afara casei
- a fi in multime
- a calatori cu masina sau autobuzul, avionul
- a se afla in lift.
Adesea persoana este mai capabila sa se confrunte cu situatia de care se teme daca este insotita de alta persoana.
Evitarea situatiilor poate duce la deteriorarea capacitatii de a indeplini anumite activitati (de ex. a merge la servciu, la cumparaturi, etc).

Cauze ale atacului de panica si tulburarilor de panica
Desi cauzele exacte ale atacului de panica nu sunt cunoscute, poate exista o componenta legata de familia de origine.
Atacurile de panica pot fi cauzate de conditii medicale sau alte conditii. De aceea este important ca in cazul in care experimentati simptome ale atacului de panica sa consultati un doctor pentru a verifica starea de sanatate si a exclude alte posibilitati:
• Prolaps de valva mitrala
• Hipertiroidism
• Hiperglicemie
• Uzul de substante stimulante (cofeina, amfetamine, droguri de abuz)

Tratamente pentru atacuri de panica si tulburari de panica
Terapia si un stil de viata sanatos ajuta la tratarea cu succes a atacurilor de panica si a tulburarii de tip atac de panica.
Se considera ca Terapia cognitiv-comportamentala este una dintre cele mai eficiente metode de tratarea a atacurilor de panica, tulburarii de tip atac de panica, agorafobie.
Terapia cognitiv-comportamentala se concentreaza asupra interpretarilor eronate ale fenomenelor fiziologice experimentate de persoana, identificarea evenimentelor care formeaza cercul vicios al atacului de panica, identificarea comportamentelor asiguratorii pe care le utilizeaza persoana si apoi pe demersuri centrate pe eliminarea atacurilor de panica si prevenirea aparitiei lor.

Cum sa gestionati atacurile de panica si tulburarile de panica
Terapia, va poate ajuta sa gestionati si sa rezolvati aceste probleme, dar exista si lucruri pe care le puteti face si dvs.:

- informati-va. Informatia este importanta pentru ca va da posibilitatea de a va explica si de a intelege cum sa gestionati aceasta situatie. Deci informati-va cu privire la atacurile de panica, tulburarile de panica. Veti invata astfel ca multe dintre senzatiile si sentimentele pe care le experimentati sunt normale.
- Evitati excesul de tutun si fumatul. Acestea pot favoriza aparitia atacurilor de panica. Aveti grija de asemenea si la medicamentele sau suplimentele care contin stimulenti.
- invatati sa va monitorizati respiratia. Astfel veti putea gestiona senzatiile care apar in atacurile de panica (palpitatii, dureri in piept, dureri de cap, tahicardie). Astfel veti avea un instrument foarte pretios pe care sa il utilizati cand deveniti anxiosi sau apare atacul de panica.
- Invatati sa va relaxati- meditatia, tehnicile de relaxare, yoga, va ajuta sa va relaxati cand doriti, si ca rezultat contribuie la cresterea starii de bine.

NOTA:Acest articol are rol informativ. El nu se substituie demersului terapeutic.

Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s